Eric Carle: Ο Ποιητής της Εικονογράφησης

«Ο Ζωγράφος που ζωγράφισε ένα γαλάζιο άλογο»

Η κινέζικη παροιμία «Μία εικόνα αξίζει χίλιες λέξεις» θα μπορούσε να ανήκει και να αποδοθεί στον συγγραφέα και εικονογράφο παιδικών βιβλίων Eric Carle, καθώς τα βιβλία του εμπνέουν, συνεπαίρνουν και απογειώνουν τη φαντασία παιδιών όλων των ηλικιών, αλλά και ενηλίκων σε παγκόσμιο επίπεδο. Άλλοτε στις ιστορίες του πρωταγωνιστεί μια καφετιά αρκούδα, ένα ήσυχο τριζόνι και άλλοτε μία πολύ πεινασμένη κάμπια. Όποιο θέμα, όμως, κι αν επιλέξει με στοιχεία συνήθως επηρεασμένα από τη φύση, το περιβάλλον και το ζωικό βασίλειο, ο Eric Carle χαρακτηρίζεται από τη μαγική δύναμη να προκαλεί με μοναδικό τρόπο το αίσθημα της χαράς και της ευτυχίας, σημαντικά συστατικά για την επίτευξη της αβίαστης και νοηματοδοτούμενης μάθησης οξύνοντας την περιέργεια, την ευαισθητοποίηση, την αισθητική ικανότητα, την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα των παιδιών.

Ποιος είναι ο Eric Carle; Ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα…

Ο Eric Carle γεννήθηκε στις Συρακούσες της Νέας Υόρκης το 1929. Οι γονείς του ήταν μετανάστες από τη Γερμανία και, το 1935, η οικογένεια επέστρεψε στη Στουτγάρδη. Στα μαθητικά του χρόνια, ο δάσκαλός του των εικαστικών, εναντιωνόμενος στη ναζιστική προπαγάνδα για την τέχνη, του μίλησε για «έκφυλους» απαγορευμένους καλλιτέχνες όπως Πικάσο, ο Κλε, ο Μπρακ ανοίγοντάς του δρόμους για τα δικά του καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα. Στα 16 του, ο Έρικ έγινε δεκτός στην Akademie der bildenden Kunste, εμπειρία που του άνοιξε έναν ολόκληρο καινούργιο κόσμο. Στα 22 του χρόνια επέστρεψε στη Νέα Υόρκη όπου εργάστηκε ως γραφίστας. Στα μέσα της δεκαετίας του ’60 συνεργάστηκε με τον σπουδαίο παιδαγωγό και συγγραφέα Bill Martin Jr και η συνεργασία τους στην εικονογράφηση άνοιξε το δρόμο για την πραγματική καριέρα του Carle. To 2002, μαζί με τη σύζυγό του Barbara, ίδρυσε το Eric Carle Picture Museum of Picture Book Art στη Μασσαχουσέτη, εμπνευσμένος από αντίστοιχα μουσεία στην Ιαπωνία, όπου είδε τον τρόπο και τον σεβασμό με τον οποίο παρουσιαζόταν εκεί αυτό το είδος τέχνης.

 Η φιλοσοφία του Carle, όσον αφορά στην εκπαίδευση, στηρίζεται στην παραδοχή ότι τα εικονογραφημένα βιβλία τείνουν να συμβάλλουν στην καλλιέργεια της δια βίου αγάπης για την τέχνη και την ανάγνωση των παιδιών, με αποτέλεσμα η μάθηση να αποκτά ενδιαφέρον και να καθίσταται διασκεδαστική και παιγνιώδη. Ειδικότερα, με την ξεχωριστή, ιδιότυπη και ιδιόμορφη τέχνη του καλεί και παροτρύνει εκπαιδευτικούς και γονείς να μη σκέφτονται στερεοτυπικά, αλλά να αναπτύξουν τη λεγόμενη θεώρηση «out of the box thinking» («Δεν υπάρχει λάθος χρώμα ή σχήμα»), όπως ο ίδιος αναφέρει.  Άλλωστε, τα εκπαιδευτικά προγράμματα, που υλοποιούνται στο χώρο του μουσείου τέχνης του ιδίου, αποσκοπούν στην προσωπική σύνδεση των μαθητών με τον θαυμαστό κόσμο της τέχνης υιοθετώντας σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους και στρατηγικές, όπως είναι η θεωρία “Visual Thinking Strategies”. Τα παιδιά εισάγονται μέσω των ζωντανών εικόνων στις ιστορίες του συγγραφέα και εικονογράφου λαμβάνοντας το ρόλο των ενεργητικών παρατηρητών, ακροατών και αναγνωστών, καθώς οι εικόνες διαθέτουν τη δική τους δυναμική, με αποτέλεσμα να ενδυναμώνεται η παιδοκεντρική τάση όλων των επιστημών, όπως της εκπαίδευσης.

Σύμφωνα και με τα λόγια του Ζαν Πολ Σαρτρ που υποστηρίζει ότι «Η εικόνα είναι πράξη, όχι πράγμα», συμπεραίνουμε τη σημασία της βιωματικής εμπειρίας του παιδιού από την ανάγνωση αυτή και την ένταση της συμμετοχικής του δράσης μέσα στα εικονιστικά στοιχεία και δρώμενα. Ως συμμετοχική δράση στο σημείο αυτό θα μπορούσαμε να δεχθούμε, τη μεταφορά του παιδιού από το πραγματικό στο φανταστικό, από το αισθητηριακό στο νοητικό, από το γνωστό και οικείο στο άγνωστο και γι’ αυτό αποκαλυπτικό και ενδιαφέρον. Ο παράγοντας της παρουσίας ανθρώπων ή ζώων ή ακόμα φανταστικών μορφών που δρουν ως «ήρωες», πραγματικών καταστάσεων ή παραμυθιών, είναι εκείνος που διαμορφώνει και τις λειτουργίες του χώρου και καθορίζει τη διάσταση, το μέγεθος της ταύτισης του παιδιού με το περιεχόμενο της εικόνας. Η ταύτιση αυτή ανάλογα με τα κρίσιμα για τη λειτουργικότητα του μηνύματος στοιχεία της εικόνας, είναι εκείνη που θα διαφοροποιήσει τη φαντασία του παιδιού, από απλώς αναπαραγωγική σε δημιουργική, που είναι και το ζητούμενο. Η φαντασία προσφέρει περισσότερη ευχαρίστηση, συγγενεύει περισσότερο με την ποίηση και αποτελεί αναζήτηση μιας βαθύτερης, εσωτερικότερης πραγματικότητας και μιας πιο σταθερής, αιώνιας αλήθειας.

Η Παρουσία της Εικόνας

  • η εικόνα «αναμεταδίδει» ό,τι και το κείμενο, με αποτέλεσμα να ενισχύεται το δεύτερο,
  • η εικόνα αναλαμβάνει έναν διευκρινιστικό και βοηθητικό ρόλο,
  • η αφηγηματική φωνή της εικόνας ξεπερνά όσα το κείμενο εξιστορεί,
  • η εικονογράφηση αφηγείται αυτόνομα και συμβολικά,
  • η εικονογράφηση είναι ένα σωστό εικαστικό γεγονός,
  • η απλή παρουσία της εικόνας σε ένα βιβλίο, δεν το κατατάσσει απαραίτητα και στην κατηγορία του εικονογραφημένου βιβλίου,
  • τα εικονογραφημένα βιβλία αφηγούνται ιστορίες μέσα από μια σειρά πολλαπλών εικόνων που συνδυάζονται με αποσπάσματα κειμένου,
  • οι τεχνοτροπίες, που χρησιμοποιεί ο κάθε δημιουργός, συντελούν στην αύξηση της γοητείας των ιστοριών εξυψώνοντας την παιδαγωγική τους αξία.

Η δημιουργική συνύπαρξη μεταξύ λόγου και εικόνας ανταποκρίνεται αποτελεσματικά στην «αισθητική» φύση του παιδιού. Καθώς, έχει διαπιστωθεί, λοιπόν, ότι το εικονογραφημένο βιβλίο με τα πλούσια χρώματα και τις εύληπτες μορφές συντελεί στη φιλαναγνωσία, στην αποτελεσματικότερη εμπέδωση του κειμένου, στην κινητοποίηση της ευαισθησίας, της παρατηρητικότητας και της πιο δεκτικής στάσης του παιδιού απέναντι σε διαφοροποιημένα καλλιτεχνικά μηνύματα, η σκέψη και η προσοχή μας προσανατολίζεται στο καλλιτεχνικό γίγνεσθαι του Eric Carle. Ο συγκεκριμένος δημιουργός αξιοποιεί την εικαστική τεχνική του κολάζ, προκειμένου να συνθέσει μία εικόνα, που μοιάζει να είναι διάφανη, σαν χρωματιστό γυαλί. Αναλυτικότερα, φιλοτεχνεί τις εικόνες του χρησιμοποιώντας λεπτού πάχους χαρτιά, τα οποία ζωγραφίζει στο χέρι, χωρίς τη βοήθεια του υπολογιστή. Στη συνέχεια, κόβοντας ή σκίζοντας τα χαρτιά ακανόνιστα ή μεθοδευμένα, δημιουργεί  cut out σχήματα ή μοτίβα, τα οποία κολλάει σε μεγάλες επιφάνειες. Τα εικαστικά του έργα αποτελούνται από πολλά στρώματα ακρυλικών χρωμάτων, προσδίδοντας ένταση και μια ξεχωριστή και συναρπαστική νότα στην προσέγγιση της μάθησης από τα παιδιά, τα οποία ενθαρρύνονται να εξερευνήσουν τον κόσμο, που τα περιβάλλει σε μία διαδρομή, όπου συνεργάζονται γνώση και μυθοποίηση, εμπειρία και συμβολισμός.

Πολλά παιδιά έχουν ασχοληθεί με την τεχνική του κολάζ.
Στην πραγματικότητα, ορισμένα παιδιά μου έχουν πει:
«Ω, τα καταφέρνω! Μπορώ να το κάνω!».
Και αυτό είναι το μεγαλύτερο κοπλιμέντο.

Ως μοναδικοί δεξιοτέχνες, σαν τον εμπνευστή μας, Eric Carle, τα παιδιά του νηπιαγωγείου επιδόθηκαν σε δρώμενα που είχαν ως κυρίαρχο και γενικό στόχο «Να ισχυροποιήσουν τους φιλικούς τους δεσμούς με κύριο οδηγό την διατήρηση της ισοτιμίας και του συναγωνισμού μέσω ομαδοσυνεργατικών μεθόδων μάθησης». Με βασικό συστατικό την αγάπη, οι μικροί μας μαθητές κατανόησαν ότι «Παρατηρώντας τα μικρά πράγματα φτιάχνουμε τις πιο ζεστές αναμνήσεις» (Eric Carle). Όπως θα παρατηρήσετε μέσω του φωτογραφικού υλικού, που σας παρατίθεται παρακάτω, τα μέλη της ομάδας μας, όχι μόνο ανακάτεψαν τα χρώματα και πειραματίστηκαν με διάφορα υλικά (οδοντόβουρτσα, χτένα, ρολλάκι, σφραγίδες, σφουγγάρι, πινέλα κ.α.), αλλά προχώρησαν και στην ανάμειξη των ονείρων τους ανεβαίνοντας την πελώρια σκάλα, που τους οδηγεί στην εκπλήρωση των προσδοκιών και φιλοδοξιών τους. Ωστόσο, σε πρώτο επίπεδο, περιεργάστηκαν την εικαστική άποψη του καλλιτέχνη, μέσω εποπτικού – υποστηρικτικού υλικού (εικόνες, βιβλία και videos).

Ειδικός Μαθησιακός Στόχος: Να εμπιστευτούν τη φαντασία τους ενισχύοντας την αυτοπεποίθησή τους κατά τη δημιουργία συλλογικών και μοναδικών έργων τέχνης.

  • Ζωγραφική

  • Δημιουργία Κολάζ «Το Χρωματιστό Τοπίο των Ονείρων μας»

Η εμπλαισιωμένη μάθηση, όπως είναι του Eric Carle, μπορεί να προσφέρει θετικά κίνητρα όχι μόνο στους μαθητές, αλλά και στους εκπαιδευτικούς, προκειμένου να οργανώσουν εκπαιδευτικά προγράμματα και πιλοτικές εφαρμογές τοποθετώντας στο κέντρο το μαθητή, ο οποίος θα εμπλέκεται ενεργά στις ανάλογες διαθεματικές δράσεις με περιεχόμενο τις ιστορίες (concept books) του συγγραφέα με τη διττή ιδιότητα.

Οφέλη Εγκαθιδρυμένης Μάθησης (Situated Learning):

  • Εκ βάθους κατανόηση των παρεχόμενων πληροφοριών.
  • Αβίαστη συμμετοχή στη μάθηση.
  • «Μαθαίνουν πως να μαθαίνουν» (Μεταγνωστικές δεξιότητες).
  • Ολιστική εξέταση του αντικειμένου προς μελέτη και εξερεύνηση.
  • Ανάδειξη των εξατομικευμένων αναγκών των παιδιών.
  • Προώθηση της συνεργατικής και της ομαδικής θεώρησης της διδασκαλίας.

Εικονογραφημένες Ιστορίες Eric Carle: Αφόρμηση για την Εμπλοκή των Μαθητών σε Εκπαιδευτικές Συναρπαστικές Δράσεις

1η Πιλοτική Εφαρμογή: «ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΜΠΑΜΠΑ ΦΕΡΕ ΜΟΥ ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ»

  • Τίτλος: «Η Περιπέτειά μας ξετυλίγεται στα ουράνια πελάγη αναζητώντας το φεγγάρι»
  • Μαθησιακός Στόχος: Μέσω βιωματικών δράσεων να εξωτερικεύσουν τις εκφραστικές τους δυνατότητες σε συνάρτηση με την αντίληψη των θετικών μηνυμάτων του Eric Carle.
  • Περιγραφή Ιστορίας: Η Άννα ζήτησε από τον μπαμπά της να της κατεβάσει το φεγγάρι. Εκείνος με μια τεράστια σκάλα ανέβηκε στον ουρανό και της το έφερε. Το φεγγάρι, όμως, ολοένα μίκραινε, ώσπου εξαφανίστηκε. Το κορίτσι νοσταλγούσε τις στιγμές, που έπαιζε μαζί του….

2η Πιλοτική Εφαρμογή: ΠΑΙΧΝΙΔΙ «ΤΟ ΠΟΛΥΧΡΩΜΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΟΥ ΕΡΙΚ»

  • Θέμα και Περιεχόμενο: Σύμπτυξη των Ιστοριών «Φίλοι για Πάντα» & «Ο Ζωγράφος που Ζωγράφισε ένα Γαλάζιο Άλογο»
  • Μαθησιακός Στόχος: Να ενεργοποιήσουν υψηλού βαθμού νοητικές λειτουργίες, όπως είναι η μνημονική ικανότητα, η επεξεργασία και η ταύτιση πληροφοριών στα πλαίσια της διασκεδαστικής μάθησης και της ανάλυσης της αξίας «παντοτινή φιλία».
  • Περιγραφή Συνδυαστικής με στοιχεία Αυτοσχέδιας Ιστορίας:

Ήταν κάποτε δύο φίλοι αχώριστοι. Μαζί έπαιζαν, μαζί χόρευαν, μαζί έτρεχαν και ψιθύριζαν τα μυστικά τους. Όμως, μια μέρα άλλαξαν όλα. Το μικρό αγόρι έμεινε μόνο του, γιατί η φίλη του έφυγε μακριά. Του έλειπε πολύ και για το λόγο αυτό αποφάσισε να την ψάξει… «Πρέπει να τη βρω όπου κι αν πήγε», αποκρίθηκε. Όντως, το μικρό αγόρι ξεκίνησε την αναζήτησή του, η οποία όμως, δεν ήταν μια εύκολη διαδικασία, αλλά επίπονη, καθώς συνάντησε εμπόδια, δυσκολίες και επιδόθηκε σε τρομερές περιπέτειες. Ωστόσο, το θάρρος, η τόλμη, η αγάπη και η ελπίδα για την εύρεση της εγκάρδιάς του φίλης ήταν οι μαγικές του δυνάμεις, μεγαλύτερες από τις κακουχίες, που αντιμετώπισε. Συγκεκριμένα, βούτηξε σε ένα μεγάλο και παγωμένο ποτάμι, ανέβηκε σε ένα ανηφορικό μονοπάτι ενός ψηλού και επικίνδυνου βουνού, περπάτησε σ’ ένα καταπράσινο λιβάδι, το οποίο έμοιαζε με έναν τεράστιο λαβύρινθο, διότι το δροσερό χορτάρι ήταν πολύ πυκνό, όπου δεν μπορούσε να βρει μια διέξοδο. Ώσπου έπιασε μια μπόρα…το αγόρι αναζητώντας καταφύγιο, παγιδεύτηκε σε έναν πύργο του δάσους, όπου χόρευαν γύρω του σκοτεινές σκιές. Από τον τρόμο και τον φόβο του και όντας κουρασμένος και καταπονημένος, αποκοιμήθηκε στον κήπο του πύργου κάτω από φυλλωσιές και κληματαριές… Οι ψιχάλες της βροχής δρόσιζαν το πρόσωπό του και ο άνεμος πήρε στο διάβα του το κασκόλ του αγοριού. Αλλά εκείνος δεν πτοούταν… Ο ήχος της βροχής τον συντρόφευε σαν ένα απαλό χάδι στα μαλλιά. Ξαφνικά το αγόρι ταξίδευε πάνω σε ένα σύννεφο… Δεν ήταν τίποτα άλλο από ένα όνειρο… Αναπηδούσε στον ουρανό μετρώντας τα άλματά του 1,2,3… Στην άλλη άκρη του ουρανού βρισκόταν η φίλη του, που και στην πραγματικότητα την έψαχνε με υπομονή και επιμονή… Σκέφτηκε ότι είναι πολύ μακριά και τα σύννεφα μπροστά του αμέτρητα. Όμως, στην αριστερή του τσέπη είχαν κρυφτεί κάτι πινέλα και χρώματα… Ο ίδιος επινόησε κάτι ονειρικό…να ζωγραφίσει στον καμβά του ουρανού, πάνω στα σύννεφα ορισμένα δυνατά ζωάκια, ώστε με τη βοήθεια και την ταχύτητά τους να μετακινηθεί στο πιο κοντινό σύννεφο, που θα τον οδηγήσουν στο κορίτσι… Εντούτοις, τα χρώματα δεν ήταν τα ιδανικά για το σχεδιασμό των ζώων, που επέλεξε… Τι πειράζει; Θυμήθηκε, που του είχε πει κάποτε ένας δάσκαλός του ότι δεν υπάρχει σωστό χρώμα ή σχήμα…Και αυτό έκανε… Αφού τα ζωγράφισε, έπρεπε να αποκτήσουν κίνηση…Μα πώς; Ενώ πέρασαν πολλές σκέψεις από το μυαλό του, κατέληξε να λέει απλά το όνομα και το χρώμα τους! Και αυτό πέτυχε… Εσείς τι λέτε; Κατάφερε το αγόρι να πλησιάσει τη φίλη του, έστω και στο όνειρο; Ακόμα και να συμβεί και το αντίθετο, εκείνοι θα παραμείνουν «Φίλοι για Πάντα».

  • Οδηγίες Επιτραπέζιου Παιχνιδιού:

Η εκκίνηση του επιτραπέζιου παιχνιδιού πραγματοποιείται από τον παίκτη ή την ομάδα παικτών, που θα επιλύσει πιο γρήγορα την αριθμητική πράξη (πρόσθεση ή αφαίρεση), αφού επιλέξει τυχαία ένα από τα γλωσσοπίεστρα του παιχνιδιού (στα οποία απεικονίζονται οι πράξεις). Στη συνέχεια, οι πρώτοι ξεκινούν τη διαδρομή στο ταμπλό (ουρανός με σύννεφα) σύμφωνα με τον αριθμό – αποτέλεσμα που προκύπτει από την αναγραφόμενη πράξη του γλωσσοπίεστρου, που τραβούν, αφού πρώτα το υπολογίσουν. Η διαδικασία συνεχίζεται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο από όλους τους παίκτες. Ωστόσο, στο ταμπλό και συγκεκριμένα μέσα σε ορισμένα σύννεφα εμπεριέχονται μερικές προκλήσεις – ζώα (ασπρόμαυρο περίγραμμα ζώων). Όταν ο παίκτης σύμφωνα με το αριθμητικό αποτέλεσμα της πράξης, τύχει σε ένα σύννεφο με κάποιο ζώο (Από την ιστορία «Ο ζωγράφος, που ζωγράφισε ένα γαλάζιο άλογο»), τότε οι παίκτες καλούνται να αναλάβουν το ρόλο του αγοριού (Έρικ) και να πουν το όνομα του ζώου ανευρίσκοντάς το στις κάρτες, που συμπεριλαμβάνουν τα ονόματα των ζώων. Επιπλέον, παροτρύνονται να επαναφέρουν στη μνήμη τους τα χρώματα των ζώων, που είχε χρησιμοποιήσει ο Eric Carle στην ιστορία του (π.χ. το άλογο ήταν γαλάζιο). Αφού το θυμηθούν αναζητούν την κάρτα στην οποία απεικονίζεται το αντίστοιχο ζώο με το χρώμα που του αναλογεί, σύμφωνα με τον συγγραφέα. Αν απαντήσουν σωστά τότε, κερδίζουν την κάρτα με το απεικονιζόμενο ζώο. Σε περίπτωση, όμως, που απαντήσουν λάθος, τότε επιστρέφουν το πιόνι τους μία θέση πίσω σε αυτό. Νικητής ανακηρύσσεται ο παίκτης ή η ομάδα, που θα καταφέρει κατά τον τερματισμό του παιχνιδιού να συγκεντρώσει τις περισσότερες κάρτες των ζώων που συνάντησαν στο μονοπάτι, προκειμένου το αγόρι να πλησιάσει πιο γρήγορα την παντοτινή του φίλη!

Επιλογικά…

Τα παιδιά της ομάδας «Αλκυόνες» προσέγγισαν τη φιλοσοφία του συγγραφέα και εικονογράφου, Eric Carle, μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων, θεατρικών παιχνιδιών και η παρατήρηση, μελέτη, ανάγνωση των ιστοριών του λειτούργησε ως το έναυσμα και το κίνητρο για το μεγαλόπνοο ταξίδι τους προς την κατάκτηση της «φιλαναγνωσίας» (εδραίωση φιλικής σχέσης με το λογοτεχνικό βιβλίο), αλλά και της κριτικής σκέψης, ώστε να απαντούν με αυτοπεποίθηση στις ερωτήσεις των μεγάλων ότι «δεν υπάρχει σωστό χρώμα ή σχήμα».

«Δε γεννιόμαστε αναγνώστες. Γινόμαστε.
Και το θέμα είναι να παραμείνουμε»
Bernard  Epin

Με ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο, οι αλκυόνες ταυτίστηκαν με τους πρωταγωνιστές του Eric Carle, αντιλήφθηκαν τον χώρο της τέχνης, από μια διαφορετική σκοπιά, απήλαυσαν κι αγάπησαν τη φύση και τα χρώματα και τέλος, εικονογράφησαν τη δική τους πολύχρωμη ιστορία στο νηπιαγωγείο, που μόλις τώρα ξεκινά…

 

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

  1. ΚΑΛΗ ΟΡΕΞΗ!: Ένα βιβλίο για τη διατροφή με το μαγικό τρόπο του Eric Carle.
  2. ΦΙΛΟΙ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ: Ο Eric Carle μιλάει για τις πρώτες δυνατές φιλίες που σφραγίζουν τη ζωή μας.
  3. ΜΗΠΩΣ ΕΙΔΕΣ ΤΗ ΓΑΤΑ ΜΟΥ;: Ένα μικρό αγόρι κάνει το γύρο του κόσμου ψάχνοντας για τη γάτα του.
  4. Η ΚΑΤΣΟΥΦΑ ΠΑΣΧΑΛΙΤΣΑ: Η κατσούφα πασχαλίτσα είναι μια κακομαθημένη εγωίστρια που πιστεύει πως είναι καλύτερη και μεγαλύτερη απ’ όλους. Τα παιδιά θα αγαπήσουν πολύ και αυτή την ιστορία του μεγάλου παραμυθά και εικονογράφου.
  5. ΤΟ ΣΠΟΡΑΚΙ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ…: Με χρώματα φωτεινά ο Eric Carle μας μιλά για τις τέσσερις εποχές του χρόνου και μας αφηγείται τη συναρπαστική ιστορία ενός πανέμορφου ηλιοτρόπιου, που φύτρωσε από ένα μικρούτσικο σποράκι.
  6. ΕΝΑΣ ΓΡΥΛΟΣ ΠΟΛΥ ΣΙΩΠΗΛΟΣ: Άλλο ένα βιβλίο του βραβευμένου εικονογράφου Eric Carle για τον μικρούλη σιωπηλό γρύλο. ΜΕ… ΗΧΗΤΙΚΟ ΕΦΕ.
  7. ΜΙΑ ΚΑΜΠΙΑ ΠΟΛΥ ΠΕΙΝΑΣΜΕΝΗ: Ένα βιβλίο ζωγραφικής για τα παιδιά που αγάπησαν το βιβλίο του Eric Carle. 
  8. ΠΑΡΑΚΑΛΩ, ΜΠΑΜΠΑ, ΦΕΡΕ ΜΟΥ ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ: Ένα βιβλίο που προορίζεται να διαβαστεί τις νύχτες με φεγγάρι, αλλά και τις άλλες, τις έναστρες, που το φεγγάρι λείπει. Πού να έχει πάει, άραγε;
  9. Ο ΚΥΡΙΟΣ ΙΠΠΟΚΑΜΠΟΣ: Ο κόσμος της θάλασσας είναι στ΄ αλήθεια γεμάτος θαύματα! Ελάτε, λοιπόν, να τον γνωρίσουμε, με τη ματιά και την τέχνη του Eric Carle.
  10. Ο ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΠΟΥ ΖΩΓΡΑΦΙΣΕ ΕΝΑ ΓΑΛΑΖΙΟ ΑΛΟΓΟ: Ο Έρικ Καρλ εμπνέει μικρούς καλλιτέχνες σ’ όλον τον κόσμο να εκφράζονται ελεύθερα και να εμπιστεύονται τη φαντασία τους.
  11. ΜΙΑ ΠΟΛΥΑΣΧΟΛΗ ΑΡΑΧΝΗ: O Eric Carle μαγεύει τα μικρά παιδιά, αποκαλύπτοντάς τους μικρά μυστικά της φύσης.