Εκπαιδευτικό δράμα: «Επιτέλους Καθαριότητα!!!»

Είναι γεγονός, ότι τα παιδιά θέλοντας να μπουν στον «κόσμο των μεγάλων», ελκύονται από τις δραστηριότητες εκείνες που έχουν στοιχεία από την πραγματική ζωή. Όταν μάλιστα τα στοιχεία αυτά μπλέκονται με το κομμάτι της φαντασίας και του παιχνιδιού, τα παιδιά έχουν αμέτρητες ευκαιρίες έκφρασης και δράσης. Η τεχνική του εκπαιδευτικού δράματος που εντάσσουμε στο πρόγραμμά μας, βασίζεται ακριβώς σε αυτό: να δώσει στα παιδιά ένα ερέθισμα που θα ενεργοποιήσει τη φαντασία τους, τη διάθεση για παιχνίδι και συνάμα θα έχει το ρεαλιστικό στοιχείο που θα τους προκαλέσει το ενδιαφέρον.

Το μήνα Ιανουάριο, το τμήμα του Νηπιαγωγείου μας ασχολήθηκε με μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και εποικοδομητική θεματική ενότητα που είχε να κάνει με την Προστασία Του Περιβάλλοντος και την Ανακύκλωση. Οι μικροί «Νάρκισσοι», αφού πήραν πολλές πληροφορίες για το θέμα, οργάνωσαν τη θεματική γωνιά της τάξης μας, έκαναν ανακύκλωση, έπαιξαν και τραγούδησαν με τα ανακυκλωμένα υλικά και τους κανόνες της καθαριότητας και έμαθαν να εκμεταλλεύονται δημιουργικά τα υλικά αντί να τα πετούν, κλήθηκαν να συμμετάσχουν σε ένα εκπαιδευτικό θέατρο με θέμα την ανακύκλωση και την προστασία του περιβάλλοντος, για το οποίο θα έπρεπε να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις που αποκόμισαν αλλά και να υποδυθούν αληθοφανείς ρόλους.

Όλα ξεκίνησαν όταν ένα πρωί λάβαμε στην τάξη μας ένα γράμμα που απευθυνόταν στα παιδιά του Νηπιαγωγείου. Το γράμμα έλεγε:

Ο δήμαρχος μιας μικρής τουριστικής πόλης, ζητά ικανούς δημοτικούς συμβούλους για να τον βοηθήσουν να αντιμετωπίσει ένα σοβαρό πρόβλημα που προέκυψε στην πόλη. Θα πρέπει να συμμετέχουν στις συζητήσεις και στις δράσεις που απαιτούνται για τη λύση που προβλήματος και να γνωρίζουν τα πάντα για την καθαριότητα και την προστασία του περιβάλλοντος. Εάν δέχεστε να τον βοηθήσετε, στείλτε μήνυμα στο δημαρχείο κλπ. κλπ.

Τα παιδιά ασφαλώς, αμέσως θέλησαν να αναλάβουν τη θέση που τους προτάθηκε, η απάντησή τους ήταν θετική κι έτσι ξεκίνησε η δράση…

Στόχοι του προγράμματος

  • Να εμπεδώσουν και να διευρύνουν τις γνώσεις τους για την ανακύκλωση
  • Να αποκτήσουν περιβαλλοντική συνείδηση και κριτική σκέψη
  • Να υιοθετήσουν στάση ευαισθητοποιημένου πολίτη απέναντι στην ανακύκλωση
  • Να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες επικοινωνίας: επιχειρηματολογία, περιγραφή, εμπλουτισμό λεξιλογίου
  • Να αποκτήσουν θεατρική παιδεία και ικανότητα στη χρήση συμβολικών μέσων έκφρασης
  • Να αναπτύξουν την αναγνωστική τους ικανότητα
  • Να αποκτήσουν ομαδικό πνεύμα

Εισαγωγή Στο Δράμα / Χτίζοντας Την Πίστη Των Παιδιών Στο Δράμα

Αφού τα παιδιά αποδέχτηκαν την πρόσκληση του δήμαρχου, ανέλαβαν το ρόλο των δημοτικών συμβούλων της τουριστικής πόλης. Ο δήμαρχος μας έστειλε περισσότερες πληροφορίες για το θέμα: η μικρή πόλη αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα καθαριότητας που απειλεί να επηρεάσει τον τουρισμό της. Χρειάζεται να προταθούν λύσεις και να εργαστούν όλοι για την υλοποίησή τους. Θα ευαισθητοποιηθούν όλοι οι πολίτες, θα εργαστούν συλλογικά και με τη λήξη της δράσης, ο υπουργός Τουρισμού θα ενισχύσει κάθε τους προσπάθεια. Η μικρή πόλη είναι πολύ τουριστική, αλλά οι κάτοικοί της είναι πολύ απρόσεκτοι με αποτέλεσμα να έχει βρομίσει επικίνδυνα.

Δράση 1η: Φτιάχνουμε με τα παιδιά μια ομαδική ζωγραφιά της πόλης που μοιάζει με χάρτη και τα παιδιά αποφασίζουν τη διάταξη της` πού είναι η θάλασσα, που βρίσκεται το σχολείο, έβαλαν ένα μικρό δάσος στα περίχωρα, μια μεγάλη χωματερή, μια μεγάλη κεντρική πλατεία και βέβαια δεν ξεχάσαμε να τονίσουμε τα σκουπίδια που είναι διάσπαρτα στους δρόμους και στα διάφορα σημεία.

Η Νηπιαγωγός Σε Ρόλο Δημάρχου Παρουσιάζει Στα Παιδιά Το Πρόβλημα / Γράμμα Από Το Υπουργείο Τουρισμού

Την επόμενη μέρα, δεχθήκαμε την επίσκεψη του δημάρχου στην τάξη μας. Αφού μας καλημέρισε, μας είπε τα εξής:

»Κυρίες και κύριοι δημοτικοί σύμβουλοι, όπως ξέρετε τον τελευταίο καιρό είμαι πολύ προβληματισμένος με το θέμα της καθαριότητας της πόλης μας. Τα σκουπίδια έχουν αυξηθεί επικίνδυνα και απειλείται η υγεία των κατοίκων της πόλης. Οι παραλίες έχουν γίνει σκουπιδότοποι, η χωματερή δεν χωράει άλλα σκουπίδια, οι δρόμοι είναι γεμάτοι σκουπίδια, το δάσος της πόλης μας από πηγή οξυγόνου έχει γίνει εστία μόλυνσης. Ακόμα και τα παιδιά έχουν αφήσει τα σχολεία τους αφρόντιστα, γεμάτα σκουπίδια. Όμως ο προβληματισμός μου μετατράπηκε σε ανησυχία έπειτα από αυτή την επιστολή που έλαβα σήμερα από το Υπουργείο Τουρισμού:

Όπως καταλαβαίνετε, πρέπει να προσπαθήσουμε όλοι μαζί για να καθαρίσουμε το Δήμο μας, γιατί διαφορετικά θα χάσουμε και τον τουρισμό μας. Σας παρακαλώ λοιπόν, να βρείτε λύσεις για το πρόβλημα των σκουπιδιών. Ελπίζω όλοι μαζί να τα καταφέρουμε. Καλή επιτυχία!»

Νηπιαγωγός Εκτός Ρόλου / Ανασκόπηση / Καταιγισμός Ιδεών Από Τα Παιδιά

Μετά την αποχώρησή του, ρωτήσαμε τα παιδιά τι τους είπε ο δήμαρχος. Με αυτό τον τρόπο κατανόησαν και ανέλυσαν την επιστολή και ανακεφαλαίωσαν τις υποχρεώσεις τους. Τα ρωτήσαμε έπειτα εάν έχουν να προτείνουν κάποιες λύσεις…

Δράση 2η: Έπειτα από καταιγισμό ιδεών και με τη βοήθεια και καθοδήγησή μας, τα παιδιά κατέληξαν σε κάποιες προτάσεις προκειμένου να λυθεί το πρόβλημα της καθαριότητας της τουριστικής πόλης, τις οποίες και κατέγραψαν για να τις στείλουν στο δημαρχείο:

Γράμμα με κανόνες (που πρέπει να ακολουθήσουν οι κάτοικοι της πόλης για την καθαριότητα)

  • Κάδοι ανακύκλωσης στους δρόμους
  • Ταμπέλες ανακύκλωσης στην πόλη
  • Καθαριότητα παραλίας
  • Πλύσιμο στους δρόμους
  • Εργοστάσιο ανακύκλωσης
  • Ομαδική δουλειά και ομαδική εργασία

(οι σημειώσεις γράφτηκαν από τα ίδια τα παιδιά κατά τη διάρκεια της συζήτησής μας)

Τα παιδιά λοιπόν προτείνουν στον δήμαρχο:

  • Να τοποθετηθούν παντού κάδοι σκουπιδιών αλλά και κάδοι ανακύκλωσης
  • Να καθαριστούν οι δρόμοι και να πλυθούν
  • Να καθαριστούν όλες οι παραλίες
  • Να φτιαχτεί εργοστάσιο ανακύκλωσης
  • Όλοι μαζί οι πολίτες να δουλέψουν για να καθαρίσουν την πόλη τους. Χρειάζεται συλλογική προσπάθεια και ομαδική δουλειά.
  • Να τοποθετηθούν ταμπέλες που να προτρέπουν τους πολίτες να κάνουν ανακύκλωση. Όποιος δεν τηρεί τους κανόνες ανακύκλωσης, αποφασίσαμε με τα παιδιά ότι θα πρέπει να πληρώνει πρόστιμο!

Νηπιαγωγός Εκτός Ρόλου / Παγωμένες Εικόνες / Ανίχνευση Σκέψης

Δράση 3η: Χωρίσαμε τα παιδιά σε μικρές ομάδες και τους ζητήσαμε να δημιουργήσουν παγωμένες εικόνες που θα αναπαριστούν τους κατοίκους της τουριστικής πόλης, να υλοποιούν τις προτάσεις που τους στείλαμε. Οι εικόνες που δημιουργήθηκαν ήταν οι εξής:

Οι κάτοικοι καθαρίζουν τις παραλίες<br />και οι μαθητές τα σχολεία τους
Οι κάτοικοι καθαρίζουν τις παραλίες και οι μαθητές τα σχολεία τους
Καθαριστές του δήμου καθαρίζουν και πλένουν τους δρόμους και τους κάδους απορριμμάτων
Καθαριστές του δήμου καθαρίζουν και πλένουν τους δρόμους και τους κάδους απορριμμάτων
Οι κάτοικοι τοποθετούν τα υλικά που ανακυκλώνονται στους ειδικούς κάδους ανακύκλωσης, ξεχωρίζοντας το χαρτί, το πλαστικό, το αλουμίνιο και το γυαλί
Οι κάτοικοι τοποθετούν τα υλικά που ανακυκλώνονται στους ειδικούς κάδους ανακύκλωσης, ξεχωρίζοντας το χαρτί, το πλαστικό, το αλουμίνιο και το γυαλί
Δημοτικοί αστυνόμοι δίνουν πρόστιμα σε όσους πετούν στο δρόμο τα σκουπίδια τους
Δημοτικοί αστυνόμοι δίνουν πρόστιμα σε όσους πετούν στο δρόμο τα σκουπίδια τους

 

Μετά την ολοκλήρωση των παγωμένων εικόνων, χρησιμοποιήσαμε την τεχνική της «ανίχνευσης σκέψης»: ακουμπώντας ένα παιδί σε ρόλο μέσα στην εικόνα, το προτρέπουμε να εκφράσει τις σκέψεις του ατόμου που υποδύεται. Το παιδί λοιπόν καλείται να αποκαλύψει τις σκέψεις και τα συναισθήματα του ήρωα που υποδύεται σε μια συγκεκριμένη στιγμή της δράσης.

Ομαδική Συνάντηση / Δραματική Ένταση / Νηπιαγωγός Σε Ρόλο Δημάρχου / Τηλεφωνική Συνομιλία

Ο Δήμαρχος μας επισκέφθηκε ξανά για να μας ενημερώσει για την εξέλιξη των εργασιών στην πόλη. Μας είπε:

» Είμαι πολύ ευχαριστημένος από την εμφάνιση της πόλης μας. Μέσα σε λίγες μέρες άλλαξε εντελώς! Έγινε σαν καινούργια! Τα πάντα είναι πεντακάθαρα. Οι δρόμοι και τα πάρκα λάμπουν. Στις παραλίες δεν βρίσκεις ούτε ένα σκουπιδάκι! Τα παιδιά αγαπούν τα σχολεία τους και φροντίζουν να είναι πάντα καθαρά. Οι κάτοικοι πετάνε στους κάδους απορριμμάτων μόνο τα απορρίμματα που δεν μπορούν να ανακυκλωθούν. Όλα τα υπόλοιπα τα τοποθετούν στους κάδους ανακύκλωσης, για να καταλήξουν στο εργοστάσιο της ανακύκλωσης, που επιτέλους λειτουργεί. Οι κάτοικοι κατάλαβαν πόσο σημαντικό είναι να διατηρούμε την πόλη μας καθαρή και ελπίζω να μην ξανακάνουν τα ίδια λάθη. Θέλω να σας συγχαρώ για το εξαιρετικό έργο σας και να σας ευχαριστήσω μέσα από την καρδιά μου. Τώρα, ήρθε η ώρα να τηλεφωνήσω στον Υπουργό Τουρισμού και να προσπαθήσω να τον μεταπείσω…

(τηλεφωνική συνομιλία σε ανοιχτή ακρόαση)

Καλημέρα, μπορώ να μιλήσω με τον κύριο υπουργό; Είμαι ο δήμαρχος της τουριστικής πόλης.

– Ναι, τι θα θέλατε;

Κύριε υπουργέ! Είμαι στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσω πως η πόλη μας είναι πιο καθαρή από ποτέ!

Αδύνατον! Είναι καθαρές και οι παραλίες;

Βεβαίως και είναι καθαρές οι παραλίες μας! Λειτουργεί και το εργοστάσιο ανακύκλωσης. Όλα είναι τέλεια!!

Μου φαίνεται απίστευτο αυτό που ακούω. Η πόλη είχε τέτοια χάλια που δεν είναι δυνατόν να διορθώθηκαν σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα!

Καταλαβαίνω πως σας φαίνεται απίστευτο, αλλά βοήθησαν όλοι οι κάτοικοι και έτσι έγινε αυτό το θαύμα!

Δεν μπορεί να είναι αλήθεια κύριε δήμαρχε, δυσκολεύομαι να σας πιστέψω.

–  Δεν ξέρω πώς μπορώ να σας πείσω…

Εάν έχετε φωτογραφίες της πόλης όπως είναι τώρα, μπορείτε να μου τις στείλετε για να δω και θα προσπαθήσω σύντομα να επισκεφθώ και ο ίδιος την πόλη.

Είμαστε σύμφωνοι. Θα σας στείλω φωτογραφίες της πόλης μας και θα χαρούμε να σας φιλοξενήσουμε σύντομα!

Φροντίστε μόνο να μην ξαναβρομίσει η πόλη τόσο όσο πριν και χαθεί όλη αυτή η προσπάθεια.

Μείνετε ήσυχος. Θα βάλουμε παντού ταμπέλες! »

Μετά την τηλεφωνική συνομιλία ο δήμαρχος αποχώρησε. Συζητήσαμε με τα παιδιά αυτά που είπε ο υπουργός και αποφασίσαμε την επόμενη δράση μας. Θα στείλουμε στον υπουργό τις φωτογραφίες από την εκστρατεία καθαριότητας που κάναμε (παγωμένες εικόνες) στην πόλη και θα φτιάξουμε ταμπέλες.

 

 

 

Δράση 4η: Κατασκευάζουμε ταμπέλες που υπενθυμίζουν στους πολίτες τη σωστή συμπεριφορά απέναντι στο περιβάλλον. Κάποια απ’ τα μηνύματά τους ήταν:

  • Τοποθετήστε τα σκουπίδια στους σωστούς κάδους
  • Διατηρήστε την πόλη καθαρή!

Καθοδηγήσαμε τα παιδιά στη διατύπωση των κανόνων, ενώ έγραψαν μόνα τους με σφραγίδες και χρώματα.

Ομαδική Συνάντηση / Νηπιαγωγός Και Παιδιά Σε Ρόλο / Λήξη Δράματος

Ο δήμαρχος ενημέρωσε το δημοτικό συμβούλιο (δηλαδή τα παιδιά), πως ο υπουργός Τουρισμού είναι πολύ ευχαριστημένος από τη δουλειά τους και υποσχέθηκε να ενισχύσει κάθε προσπάθειά τους από δω και πέρα. Σε αυτό το σημείο το Εκπαιδευτικό μας Δράμα ολοκληρώνεται και ευχαριστούμε τα παιδιά για την πολύτιμη συμβολή τους. Ήταν μια δημιουργική προσπάθεια που έκλεισε με ευχάριστο τρόπο την ενασχόλησή μας με το θέμα την ανακύκλωσης και της προστασίας του περιβάλλοντος, αφού μας έδωσε την ευκαιρία να κάνουμε πράξη όσα μάθαμε, μέσω του ιδιαίτερου ρόλου μας!